lördag 15 november 2014

Mardrömmar om fattigdom

Jag har drömt två nätter i rad att jag är fattig och försöker låna någon tusenlapp från någon. Rädsla för fattigdom överskuggar fast jag vet att det inte är så. Men det är en livslång rädsla. Älsklingen är inte särskilt frisk. Han fick en ny infektion och får nu en ny kur med antibiotika i sju dagar. Nyss var sköterska här och gav honom allt han behövde. Nu sover han. En djup sömn med långsamma andetag. Det behöver han.

I eftermiddag kommer hans bror och hans familj hit. De ville träffa honom. Jag frågade sköterskan om hon trodde det skulle gå bra. Jo, det tyckte hon, en kortare stund. Kanske lite uppiggande. I morgon har vi kalas för ett av mina barnbarn här. Han fyller 17 år och det blir också ett kort kalas.

Den här unga älgtjuren stod utanför sovrumsfönstret en morgon. 
Älsklingen ska få droppställning på rullator, så att det inte är så besvärligt för honom att ta sig fram och han ska få en toalett bredvid sängen så det slipper hända olyckor. Han har svårt att ta sig upp från den vanliga toan när han väl har satt sig. Inga muskler. Ett eländes liv. Tyvärr. Men han håller humöret uppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar